Showing posts with label Ayam. Show all posts
Showing posts with label Ayam. Show all posts

Friday, April 29, 2011

Kerutup Ayam Kampung

Salam petang Jumaat yang penuh berkat... Nampaknya cuaca hari ni di Kuala Terengganu terang sangat. Kain baju yang dijemur pagi tadi pon dah kering dan siap berlipat. Alhamdulillah, settle satu task. Kot2 petang ni leh tengok Royal Wedding tuh..hihi..Makan apa ye lunch hari ni? Saya ada masak Kerutup Ayam Kampung ni. Resepi saya ikut kat belakang paket serbuk rempah kerutup cap Adabi. Alhamdulillah menjadi dan sedap...Saya nak letak resepi kat sini lebih kurang macam yang kat paket yang dah selamat masuk tong sampah..

Bahan2:
1 ekor ayam kampung dipotong kecil
1 batang serai diketuk
2 biji bawang besar*
3 ulas bawang putih*
1 inci halia*
Bahan bertanda * dikisar
2 ulas bawang putih diketuk
2 sudu besar kerisik
1 mangkuk santan
1/2 sudu pes asam jawa
1 mangkuk air
1 paket rempah kerutup ayam/daging cap Adabi
1 biji lada merah dipotong empat (tak putus)(nak lebih pon takpe)
garam dan gula merah secukup rasa

Cara2:
Satukan bahan2 kisar bersama rempah kerutup dengan sedikit air dijadikan pes. Ketepikan.
Panaskan minyak di dalam periuk kemudian masukkan bawang putih yang diketuk bersama serai yang diketuk. Apabila naik bau masukkan pes rempah tadi dan masak sehingga pecah minyak. Kemudian masukkan air, santan, kerisik,ayam,pes asam jawa, garam dan gula merah secukup rasa. Masak sehingga ayam betul2 empuk. Sekiranya kuahnya agak pekat, bolehlah tambahkan sedikit air lagi mengikut kepekatan kuah yang dikehendaki.

*saya biasa memang kena masak berkuah lebih sikit sebab ahli keluarga suka masakan berkuah..tapi jangan risau, kerutup ayam ni memang kuah nya agak pekat.
*kuahnya juga sedap dicicah dengan roti.

Thursday, April 14, 2011

Ayam Goreng Tom Yam

Salam bahagia semua. Masak apa untuk lunch hari ni? Saya nak cerita pasal ayam goreng tom yam ni. Mungkin dah ada ramai orang cuba, tapi siapa yang belum cuba disarankan cuba yer...memang sangat sedap. Mulanya saya memang nak masak ayam, tapi rasa nak cuba  resepi baru. Jadi berjalan2 lah ke dapur kawan2. Ternampak resepi ayam kat blog Kak Yatie macam best. Bahan2 pon ada, maka terjadilah Ayam Goreng Tom Yam untuk lunch hari ni..Katanya resepi ni dari Wana yang dapat dari Majalah Rasa...Apapon minta izin Kak Yatie yer, saya nak CNP resepi kat sini untuk rujukan masa depan...Terima kasih Kak Yatie dan wana serta pemilik asal resepi ni.. =)


Bahan-Bahan
  • 1 ekor ayam
  • 3 ulas bawang putih ( diketuk )
  • 1 biji bawang besar ( dihiris )
  • 2 sudu makan pes tomyam (saya guna kiub tom yam)
  • 10 biji cili api ( di masukkan sebiji sebiji atau di ketuk )(saya ganti dengan cili merah dihiris)
  • 1 batang serai ( di ketuk )
  • 1 sudu makan air perahan limau nipis (saya guna limau kasturi)
  • 2 sudu besar sos cili ( resepi asal tak letak )
  • 1 biji buah tomato ( belah 6 ) (saya ganti dengan lobak merah)
  • garam
  • sedikit gula ( optional )
  • minyak masak secukupnya
  • daun limau purut
Cara penyediaaan
  1. Panaskan minyak, goreng ayam hingga masak ( jangan terlalu garing ). Ketepikan.
  2. Panaskan minyak tumis bawang putih, bawang besar, serai, cili padi dan pes tomyam hingga wangi.
  3. Masukkan sedikit air, jus limau,sos cili dan garam.
  4. Masukkan ayam dan masak hingga pekat.
  5. Last sekali masukkan tomato dan daun limau purut. Bolehlah di hidangkan. (saya tak masukkan tomato tapi masukkan lobak merah)

Monday, March 14, 2011

Ayam Masak Stew


Salam sejahtera...salam dan selawat juga kepada Rasul junjungan kita Nabi Muhamad SAW. Semoga kita akan berada dibawah naungan rahmat Allah SWT sentiasa. Peristiwa tsunami di utara Jepun bertinggian 10m iaitu bersamaan dengan tinggi bangunan 3tingkat sangat menggerunkan.Mungkin ini adalah di antara tanda-tanda akhir zaman. Semoga Allah melindungi kita. Amin.

Untuk lunch 2 hari lepas saya hanya mempunyai stok ayam dalam suku ekor saja, maka nak menyenangkan kerja, masuk sekali dengan sayur-sayuran, terhasillah ayam stew cara saya ni. Biasanya lauk2 yang ada peminat atau permintaan dari 'customer' memang akan sentiasa diulang dan diorang pon suka. Resepi saya nak sharekan di sini.

Bahan2:
1/4 ekor ayam dipotong kecil
1 biji bawang besar di potong bulat
2 ulas bawang putih dihiris
1 inci halia dipotong nipis
1 sudu lada hitam kisar
2 sudu tepung gandum
2 cawan air
2 batang lobak merah dipotong
bunga kobis dipotong kasar
semangkuk cendawan butang dihiris
garam secukup rasa

Cara2:
Ayam yang telah dipotong dilumurkan dengan tepung gandum tadi,ketepikan.
Panaskan 2 sudu minyak masak dan tumiskan bawang besar,bawang putih dan halia hingga kekuningan, kemudian masukkan air dan ayam tadi. Masak hingga mendidih masukkan lada hitam dan garam. Pastikan ayam benar2 masak, kemudian masukkan pula sayur-sayuran tadi. Sekiranya kuah agak pekat boleh tambahkan lagi air mengikut kepekatan kuah yang dikehendaki. Boleh juga dimasukkan lada merah.

Saturday, February 26, 2011

Ayam Mak Kasim



Masakan ayam paling laris di rumah saya.. Kenapa Mak Kasim? Saya pon tak tahu dan tak sempat nak tanya pada tuan punya resepi.hihi.. Alkisahnya, saya merasa ayam ni masa ke open house rumah tea lady di tempat kerja lama di KL dulu, masa bujang. Saya rasa sedapnya ayam ni, terus bertanya resepinya. Anak Mak Pah (tealady) yang masak tu dengan murah hati menuliskan resepi untuk saya..hihi..Apalagi balik memang saya cubalah masak, sampai lah dah berkahwin saya memang ingat dan tak lupa nak buat lauk ni. Alhamdulillah, husband dan anak2 memang suka. Resepinya saya nak berkongsi di sini.

Bahan2:
1/2 ekor ayam dipotong di lumur garam dan kunyit dan digoreng separuh masak
2 biji bawang besar*
2 ulas bawang putih*
1/2 inci halia*
(bahan bertanda * dikisar)
1 sudu cili kering kisar (kalau nak pedas lebihkan)
1 biji bawang besar (dipotong bulat)
2 tangkai daun kari
2 sudu kicap
2 sudu gula
sedikit garam
semangkuk air asam

Cara2:
Panaskan minyak di dalam kuali dan masukkan daun kari sehingga terbit bau, masukkan bahan kisar.
Kemudian masukkan cili kisar dan masak hingga cili betul2 masak.
Masukkan,kicap, gula dan garam serta air asam jawa.
Biarkan mendidih dan masukkan ayam tadi dan masak sehingga kuahnya agak pekat dan masukkan pula bawang yang dipotong bulat tadi.
Apabila bawang sudah agak layu bolehlah diangkat dan dihidang.
Sedap dimakan bersama nasi panas.

Sunday, January 30, 2011

Ayam Panggang

Salam pagi Ahad yang dingin..
Lately Terengganu asyik hujan je. Kalau tak hujan pon mendung dan angin kuat. Tak berapa sesuai untuk aktiviti outdoor.. Selalu makan makanan berminyak, nak jugak tukar pada bakar atau panggangkan. Ayam panggang memang sedap,anak2 pon memang suka. Resepi ayam panggang yang saya selalu praktikkan macam kat bawah ni, tapi tak ingat amik kat mana..huhu..yang penting simple dan sedap.. =)

Bahan2:
1/2 ekor ayam dipotong
5 ulas bawang merah*
4 ulas bawang putih*
3 inci halia*
(bahan bertanda * dikisar)
1 sudu besar serbuk lada putih
2 sudu besar kicap pekat
2 atau 3 sudu besar madu
sedikit garam

Cara2:
Perap ayam dengan semua bahan2 di atas sekurang-kurangnya 3jam.
Kemudian bakar hingga masak. Saya bakar dalam oven je..

Tuesday, January 18, 2011

Ayam Gulai Darat

Untuk pelbagaikan masakan ayam bolehlah cuba resepi ni..simple dan senang...

Bahan2:
1inci lengkuas*
2 biji bawang merah*
1 ulas bawang merah*
1/2 inci kunyit hidup*
(bahan2 bertanda * dikisar)
1/2 ekor ayam dipotong
1 biji kelapa (diambil santan)
2 sudu cili kisar
3 sudu besar rempah kari ayam
1 keping asam gelugur
garam secukup rasa

Cara2:
Masukkan ayam,santan,bahan kisar,cili kisar,rempah kari dan dikacau sehingga mendidih.
Kemudian masukkan asam gelugur dan garam. Masak sehingga ayam masak.

**jika suka lebih pedas lebihkan cili kisar..
Sumber: Myresepi dan diolah serba sedikit