Friday, December 30, 2011

Roti Jala


Salam Bahagia semua. Apa juadah untuk keluarga hari ni? Saya buat breakfast roti jala makan ngan kari ayam. Acuan roti jala tu dah lama juga beli sebenarnya, beli online ngan Kak Reen =)...cuma baru sekarang terjadinya roti jala tu. Anak2 suka sebab dia ada kaler2. Memang sedap dan mengenyangkan. Resepinya saya dapat dari blog Tun. Terima kasih yer Tun, minta izin kongsi resepi kat sini yer.. =)
Nak ucap Selamat Tahun Baru 2012 juga untuk semua... 

Roti Jala
by:
 tun_telani
·                     3 c air/susu/santan (saya buat 1 1/2cwn air + 1 1/2cwn susu) 
·                     1 bj telur
·                     1 sk kunyit @ pewarna (saya letak pewarna hijau)
·                     2 1/2 sb minyak
·                     3 c tepung gandum
·                     1 sk garam

Cara2:
·                     Masukkan semua bahan dlm blender ikut urutan di atas.
·                     panaskan non-stick pan.
·                     masukkan adunan roti jala dlm acuan/botol, dan jalakan atas kuali.
·                     Biar sebentar sampai masak (tak perlu balikkan).
·                     Angkat dan lipat.
·                     Boleh hidang dgn kari ayam atau serawa durian.
nota: air tu ikut jenis tepung ye kawan2.. kalau pekat sangat sampai susah nk jala tambah sikit air, kalau terlalu cair tambah tepung sikit.. biasa nya me guna dlm 3 hingga 3 1/2 cwn air.

4 comments:

cik cek said...

Roti Jala....acuan roti jala baru dibeli...boleh gak mencubanya nanti..:)

Anonymous said...

kat umah tuh banyak doriyan..kalau buat kuah makan dgn roti jala pun sodap..tp tuh la..mood nak menjala tuh malaih.. :)..mintak sikit dgn norul bole...

Kak Sam said...

Alamak dah lama tak pekena roti jala

~Norul Mas Hana ~ said...

Kak cek,
macam saya..dah lama beli acuan..amik masa juga nak merasmikannya..hihihi

CB,
haah..sedap juga makan ngan kuah durian..cuma saya je dah lama tak jumpa durian ni..meh saya bg sepiring.. =)

Kak Sam,
nah saya bagi 5ketul... =)