Monday, December 26, 2011

Scones



Salam bahagia semua. Hari ni nak cerita pasal scones. Baru2 ni saya try buat scones ni untuk minum petang. Macam2 jenis resepi ada untuk scone ni, saya ternampak dalam blog Potret Kasih. Katanya resepi asal dari joy of baking, tapi dia dah olah skit. Saya pon tukar instead of kismis saya letak choc rice je. Anak2 saya kalau ada coklat2 ni laju sikit. Sedap scone ni, memang sesuai untuk buat minum petang. Anak kedua saya pula suka bila diletakkan strawberry jem kat dalam scone tu, kakaknya suka makan macam tu je. Saya pula suka makan cicah ngan teh ‘o’ panas..hihi…Nak share juga resepinya kat sini. Terima kasih kepada potret kasih.

Scones
2 cawan tepung gandum
1/3 gula halus
2 sudu teh baking powder
1/8 sudu teh garam
6 sudu makan ( 85 g ) butter – di potong kecil2
1 cawan blueberry fresh – takde so saya ganti dgn kismis hitam (saya ganti dengan choc rice)
1 biji telur
2 sudu teh essen vanilla
1/2 cawan susu cair/segar

Cara penyediaan
1.  Panaskan oven  180° C.
2. Ayak tepung dan baking powder, kemudian satukan dengan butter kemudian  gaulkan hingga adunan menjadi seperti serbuk roti.
3. Kemudian masukkan gula, garam dan kismis dan gaul rata.
4. Dalam bekas yang lain pukul telur, vanilla dan susu hingga sebati.
5. Tuangkan adunan telur tadi kedalam adunan tepung dan gaul hingga rata.
6. Bentukkan scones berbentuk bulat kemudian dipotong 8 atau 10. Atau ikutlah bentuk mengikut citarasa anda.
7. Bakarlah dalam oven selama 20-25 minit.

Sumber: Potret Kaseh

No comments: