Sunday, April 10, 2011

Kerabu Pegaga

Salam bahagia semua...kali ni nak post kerabu pegaga. Resepinya lebih kurang sama je dengan kerabu2 yang lain..Saya memang suka makan kerabu2 ni..Kerabu perut je belum sempat buat lagi...yang tu lagi bestt...huhu..Kena tunggu musim raya la baru dapat makan perut lembu, lagi2 perut muda..Abah saya ada buat bisnes sampingan jual lembu/daging untuk raya, korban dan kenduri..tu yang senang nak dapat perut tu..tapi kena balik Pahang la..huhu...Oklah..tak nak cerita panjang, nanti rindu pula nak balik kampung..uwaaa... Resepinya macam kat bawah.. =)

Bahan2:
1 biji bawang merah dihiris
1 biji cili merah dihiris (kalau nak letak cili padi pon boleh)
1 mangkuk daun pegaga (dihiris nipis)
2 sudu besar kerisik
1 sudu lada hitam dikisar
50gm ikan bilis disangai dan ditumbuk
1 biji limau kasturi (diperah, ambil jus)
garam secukup rasa

Cara2
Gaulkan semua sehingga sebati di dalam mangkuk.
Siap dihidangkan dan dimakan dengan nasi panas.


Antara khasiat pegaga adalah:
  • menyegarkan badan
  • merawat pitam
  • mengurangkan berat badan
  • awet muda
  • rawatan lepas bersalin

9 comments:

Sheila Shafeareen said...

Salam Sdp tu kerabu pegaga..nak nya mkn beramai2 kena pula lauk yg sesuai dgn nya hehehe dah bayangkan pasti betambah nasi tu heheheh..

kerabu perut mmg Fv kelurga akk, peh.. terliur pulak bila di sebut hehehe

~Norul Mas Hana ~ said...

Wkmslm kak Sheila,
pegaga ni macam ulam-ulaman la..kena olah sikit baru lah laju je makan bg yg tak brapa makan ulam tu...bila dah jadi kerabu, mmg sedap..sekejap je licin...hehe..terliur jgk bila sebut perut...hihi

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

as salam, kerabu pegaga sedap tueee...kat sini susah ler nak dpt pegaga, kena p cari kat pasar tani baru ada.

cik cek said...

Kerabu2 ni memang fav kak cek....sedapnya...:-)

~Norul Mas Hana ~ said...

BSB,
wkmslm...oo susah nak dpt ek..saya ni pon amik kat umah nenek..sihat2 pegaga dia, lebar2 daunnya, geram tgk..

Kak Cek, sama la ngan saya, fav jgk..nnt nak try buat nasi kerabu la plak..hihi

dZana said...

aslmkum norul..sedapnya kerabu.. dah lama tul tak buat.. teringat mak kt kg..

Kak Sam said...

i like!!!

Naz said...

Salam Norul..
Naz suka sgt ulam2 kalau dibuat kerabu.. yummyyyyyy... Jemput datang rumah amik award ye tp xyah buat tagnye.. Ni linknya: http://ovenkecil.blogspot.com/2011/04/thanks-nieza-dear.html

~Norul Mas Hana ~ said...

Kak dZana,
balik kg suh mak buat..lagiiiii sedap.. =) rindu mak jgk

Kak Sam,
same here..hihi

Naz,
mmg btul tu..ulam kalo buat kerabu mmg sedap.. thanks award..hihi