Tuesday, January 24, 2012

Serimuka Gula Merah


Salam bahagia semua.. Ke mana cuti CNY kali ni? Saya ni dah tak boleh ke mana2 dah…menunggu masa je..huhu…nak berjalan pon tak berapa larat dah. Moga2 dipermudahkan Allah la hendaknya..doakan saya yer.. Tapi memasak tu wajib selagi boleh bangun, hihi..Buat masa sekarang ni apa yang saya teringin nak makan tu, Alhamdulillah dah tercapai lah rasanya dan dah buat. Buat masa ni dah tak ada apa2 food yang dalam list lagi. Dah boleh dah nak keluar baby yer..hihi..Walaupon sebenarnya kalau blogwalking ke dapur kawan2 tu memang macam2 boleh teringin, tapi dah tak larat dah. Simpan lepas pantang nanti pula la nampak gayanya..huhu..Kali ni nak cerita pasal serimuka gula merah. Hari tu ada buat serimuka (pandan) dan ada balance lagi beras pulut susu tu. Fikir2 kalau simpan lelama pon tak elok plak nanti beras pulut tu, makanya saya ada tersimpan resepi serimuka gula melaka ni dari blog Kak Naz Ovenkecilku tu. Makanya saya pon mencuba lah, memang sedap cuma saya lebihkan part pulut tu. Puas hati makan, anak2 pon suka. Saya buat dalam loyang 23cm, sekejap je habis. Terima kasih Kak Naz atas perkongsian resepi, minta izin nak letak resepi tu kat sini yer.. =)

SERI MUKA GULA MELAKA

Bahan-bahan Lapisan Bawah :
·                     1 cawan beras pulut (saya buat 2cawan)
·                     1 1/4 cawan santan cair (saya lebihkan jadi 2 ½ cawan)
·                     1/2 tsp garam
Cara-cara :
1.                   Basuh beras pulut dan toskan.
2.                   Masukkan beras pulut ke dalam loyang bersama dengan santan cair dan juga garam.
3.                   Kukus sehingga masak.
4.                   Setelah masak, sapu sedikit minyak pada loyang segi empat 7 X 7 inci dan lapikkan dengan sehelai plastik.
5.                   Masukkan pulut tadi ke dalam loyang dan tekan-tekan biar padat dan rata.
Bahan-bahan Lapisan Atas :
·                     200 gm gula Melaka (putong kecil-kecil)
·                     1/2 cawan air
·                     1 cawan santan pekat
·                     2 biji telur
·                     1 Tbsp tepung jagung
·                     1/4 cawan tepung gandum
·                     1/2 tsp garam
Cara-cara :
1.                   Masak gula Melaka bersama 1/2 cawan air hingga gula larut.
2.                   Di dalam sebuah mangkuk, campurkan semua bahan-bahan lain dan kemudian tapis masuk larutan gula Melaka tadi. Kacau sebati hingga tiada ketulan. (kalau ada ketulan, boleh ditapis).
3.                   Masakkan adunan di atas api hingga naik wap.
4.                   Tuang adunan ke atas lapisan pulut di dalam loyang tadi dan kukus selama 10 minit - 15 minit atau sehingga masak.
5.                   Sejukkan kuih dan potong dengan pisau plastik untuk dihidangkan.

Sumber: Kak Naz 

1 comment:

Outbound Training Malang said...

salam sukses gan, bagi2 motivasi .,
Hargailah hari kemarin,mimpikanlah hari esok, tetapi hiduplah untuk hari ini.,
ditunggu kunjungan baliknya gan .,.