Thursday, October 20, 2011

Kek Lobak Merah


Tak dapat nak tulis panjang…Sebenarnya teringin sangat nak merasa Carrot Cake, sebab tak pernah makan, maka kenalah buat sendiri. Nampak ramai juga kawan2 yang pernah buat, kena buat juga lah macam mana pon…resepi saya ambil kat Diana..Terima kasih banyak coz share resepi mudah ni...Sangat sedap kek ni, puas hati dapat makan =)

:: Resipi oleh ~ Azizah Ariffin _ Seleksi Rasa Selebriti ( TQ )

Bhn²
200 gm lobak merah _ d parut dan d kukus (saya tak kukus pon)
250 gm tepung gandum 
200 gm gula perang (saya guna gula biasa)
200 gm minyak jagung
70 gm badam _ d cincang( saya letak gajus)
70 gm kismis _ d cincang
4 biji telur gred A
3 keping nenas dalam tin _ di cincang (saya tak letak)
2 tsp baking powder
1 tsp soda bikarbonat _ 
Secubit serbuk kayu manis

Cara²
1.            Campur dan gaulkan semua bhn² kering ( tepung, baking powder, soda bikarbonat dan serbuk kayu manis ). Saya ayak .. Ketepikan.
2.            Sementara itu pukul telur dan gula hingga kembang.
3.            Masukkan minyak jagung dan pukul lagi sehingga sebati.(saya guna minyak masak je)
4.            Perlahankan putaran dan masukkan bhn² kering yang telah d campur dan d ayak tadi.
5.            Masukkan lobak merah, nenas / strawberry, badam / gajus dan kismis ( Saya letak lobak dan gajus je)
6.            Bahagikan kepada 2 bahagian dan bakar dalam 2 acuan d dalam oven yang telah d panaskan dengan suhu 170°C selama 30 - 35 minit.
~ ** Tips Azizah :: Bagi memastikan kek menjadi.. pastikan suhu oven berada dalam bacaan yang betul.

7 comments:

Anna Qawina said...

aslmkm..pagi2 dah tayang kek ya..nak kena ni..nak kena ngap kek tu..hehe

Wanieyra said...

Salam...

Teringinnya nak makan kek!!!! dah lama tak makan kek, last makan hari raya hari tu...lagipun kita ni dah lama tak membanking ni...

Mimiey.. (^-^) said...

sedapnye akak kek carrot ni...
mie suka mkn kek2 carrot ni tapi selalu xberkesempatan nk try...
mintk kek akak la 2 potong...hehhehehhe

cik cek said...

Teringin nak buat...teringin nak makan...cuma kalau buat takkan kak cek sorang je yang makan kan...penghuni kat rumah kurang gemo...

~Norul Mas Hana ~ said...

Anna,
mmg selamat dah kek ni..huhu

wanieyra,
apa lg, try la..saya pon sebab teringin tu yg buat tu..hihi..
nnt meleleh lak air liur anak kat dlm ni..huhu

mimiey,
mmg sedap, puas hati dapat makan..tak rugi mencuba =)

kak cek,
buat la separuh adunan ke...dapat rasa pon jadi la..kalau byk lebih bg kat jiran ke, kawan2 ke..hehe

Sheery Dream Cakes said...

wah dah buat dah... terima kasih sudi cuba.. sedapkan resipi nie.. diana pun suka.. :)

~Norul Mas Hana ~ said...

Diana,
haah dah buat..mmg sedap sgt resepi ni..sronok dpt merasa carrot cake ni.. thanks yerr.. hihi