Thursday, March 10, 2011

Moi @ Bubur Nasi




Salam petang yang dingin..
Dari pagi tadi hujan turun, petang ni renyai2 je..dingin betul..anak sulung saya pon liat betul nak bangun pagi ni ke PASTI, akibatnya lewat lah. Nasib tak ada kena denda lewat datang sekolah..hihi..Beberapa hari lepas saya ada masak bubur atau moi ni..Kalau abah saya panggil nasi moi…maksudnya bubur nasi la tu..Sedap dan mengenyangkan, makan lak dengan sambal gesek kak Hana. Dah lama tengok kawan2 blogger mencuba, ni baru saya mencuba sambal gesek makan dengan moi ni..bertambah makan..husband pon suka..hihi.. Saya nak kongsi resepi kak Hana di sini..Mintak izin yer kak Hana.Terima kasih banyakkk.. =)

RESEPI MOI @ BUBUR
source : hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan
·                     1 cawan beras
·                     4-5 cawan air
·                     1/2 keping dada ayam - potong dadu kecil
·                     1/2 kiub pati ayam @ 1sk serbuk pati ayam
·                     1 inci halia di ketuk@ hiris nipis
·                     carrot - potong dadu kecil
·                     lada sulah @ blackpepper
·                     sedikit garam
·                     Bahan sampingan (ikut pilihan): bawang goreng, daun sup@daun bawang, sambal getuk @ sambal gesek @ sambal crispy delimas, ikan bilis goreng, kacang goreng, halia goreng, daging ayam rebus hiris, kangkung goreng, telur dadar nipis etc.
Cara-cara
·                     Cuci beras dan masukkan semua bahan kecuali garam dan lada sulah@blackpepper. Masak hingga nasi menjadi bubur. Perasakan dengan garam secukup rasa dan juga serbuk lada sulah@blackpepper. Matikan api.
·                     Cedokkan ke dalam mangkuk dan taburkan dengan daun sup@daun bawang dan juga bawang goreng. Jika suka boleh tambahkan aksesori lain.

4 comments:

Nieza said...

sedapnya moi...lama tak mkn ni..:)

~Norul Mas Hana ~ said...

buat jangan tak buat... =)

ziey said...

best nye moi ziey mmg pengemar bubur nasi,,

~Norul Mas Hana ~ said...

ziey,
bubur nasi mmg best..kenyang pon kenyang.. =)