Friday, May 20, 2011

Apple Crumble


Salam bahagia semua..lama betul saya tak mengupdate. Tak berpeluang. Kali ni baru ada chance. Kat dalam peti ais tu banyak apple yang kawan baik dari Penang datang ziarah hari tu. Jus epal dah berkali2 buat. Saya pon cari2 resepi yang guna apple ni, terjumpa lak resepi Apple Crumble ni kat umah kak Naz. Actually kat myresipi pon ada juga jumpa, tapi tengok cara2nya tu, yang Kak Naz ni lebih senang dan cepat nak disediakan. Kak Naz, saya minta izin copy dan paste resepi kat sini yer...Sedapp..terima kasih...

APPLE & DATES CRUMBLE

Bahan-bahan A :
4 biji epal (lebih sedap kalau guna epal Granny Smith)
10 biji buah kurma
1/4 cawan kismis
1 Tbsp gula pasir
1/2 biji lemon (Naz perahkan jus lemon ni sebab Naz guna epal merah) 

Cara-cara :
1. Kupas kulit epal dan hiris-hiris seperti di atas. Kalau nak potong dadu pun boleh jugak. Masukkan ke dalam sebuah mangkuk.
 2. Perahkan jus lemon dan campurkan dengan kismis serta buah kurma yang dihiris-hiris.
Opssss..jangan lupa gulanya sekali. (saya letak epal dan kismis je)
 3. Gaul rata.
  4. Masukkan ke dalam bekas yang sesuai untuk memasak di dalam oven.
Ketepikan.

Bahan-bahan B (crumble) :
1 cawan tepung gandum
1/4 cawan butter pada suhu bilik
1/4 cawan gula perang
1/4 tsp serbuk kayu manis (tak nak letak pun tak apa)

Chocolate rice dan sugar ball untuk hiasan..(saya letak choc chip juga)

Cara2:

1. Satukan semua bahan kecuali bahan hiasan ke dalam sebuah mangkuk.

 2. Gaul dengan hujung jari hingga menjadi serbuk roti.
 3. Taburkan ke atas bahan A di dalam bekas pembakar tadi rata-rata. Tidak perlu ditekan-tekan atau dimampatkan.
 4. Taburkan bahan hiasan. Naz taburkan juga 1 Tbsp gula perang di permukaan crumble. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175 C selama 30 minit atau sehingga keperangan.

Sumber: Kak Naz

4 comments:

cik cek said...

Pernah makan apple crumble ni...sedap...tapi beli punya...teringin jugak nak wat sendiri...mesti bestkan...:)

~Norul Mas Hana ~ said...

Kak Cek,
saya lg la tak pernah rasa..kena buat sendiri baru dpt rasa..best...try la.. =)

CT Delima said...

As'salam norul

k.ct suka dan pernah makan. sangat sedap memang tak tipu. tapi bukan k.ct buat Hb beli..hehehe.

kalau buat dalam bekas kecik2 comel senang nak makan kan.

~Norul Mas Hana ~ said...

Wkmslm kak CT,
saya tak pernah beli..tatau rasa yg beli mcm mn..tp rasa yang saya buat ni pon mmg sedap..haah..kalau buat dlm paper cup lg senang nak mkn..saya nak jimat masa, buat dlm bekas bsr trus sekali gus..hihi =)