Monday, May 9, 2011

Yogurt Muffin Choc Chip



Salam bahagia semua..lama sungguh saya tak melawat dapur kawan2 atas beberapa sebab yang tak dapat dielakkan. Kali ni nak cerita muffin yang saya buat 2 hari lepas. Sangat sedap dan laku sekelip mata..hehe..anak2 sangat suka..sedar2 dah tinggal seketul je tinggal untuk abinya. Lain kali kena buat double adunan. Nak buat muffin ni senang je dan saya memang sangat suka buat muffin ni sebab tu la. Mana taknya, tengah buat, baru nak mengadukkan semua bahan2 tu dah ada suara2 kecil berbunyi-bunyi ‘nak muffin umi…nak muffin’.huh..camne nak konsentrate lelama?tak tenang tau..huhu.. Kena buat yang cepat siap je la nampaknya buat masa sekarang ni ataupon kena tunggu diorang tidur la gamaknya.Resepi ni saya skodeng kat dapur Izah, dah lama salin baru sekarang nak post sini. Tapi masa membakar muffin ni, saya tergezut jugak lah sebab dia naik macam menggunung,macam lahar nak kuar pon yer..ke memang gitu eh Izah? Haha..takpe lah, janji sedappp…lembut je, kena pulak ada choc chip dalam tu, memang tak cukup seketul lah…Minta izin yer Izah, koi CNP resepi muffin sedap aok te sini yak.. Terima kasih bebanyok la weh..            



YOGURT MUFFIN COKLAT CHIP
sumber: izahdaut

Bahan2:
1 cawan tepung 
1/3 cawan gula
1/2 sk soda bikarbonat
3/4 sk baking powder
1/4 sk garam
1 biji telur
1/2 cawan yogurt natural low fat *boleh guna jenis apapun
1/3 cawan susu segar
1/2 sk vanilla essence
2 sb butter cair
*1/2 cawan coklat chip

caranya:
Satukan tepung, baking powder, soda dan garam. Ayakkan ke dalam mangkuk yang besar. Satukan gula.Ketepikan.
Sebatikan yogurt bersama telur sehingga licin dan sebati. Kemudian masukkan susu, butter cair dan vanilla. Gaul sebati dan masukkan ke dalam adunan tepung tadi.
Gaul sekadar tepung bersatu dan sendukkan terus ke dalam muffin tin. 
Bakar pada suhu 180 C selama 25 minit.

8 comments:

anymz said...

wah!norul dah buat ya..
Angin memapin belum tiba lagi nih..tak tau lah kalo kejap2 lagi macam mana.hehe

Sheila Shafeareen said...

salam
mpk pun dah tahu sdp suka muffin2 ni dah habis ke ada lagi eheh

Kak Sam said...

norul sebatikan yogurt ngan telur tu cam mana? Gaulkan ngan sudip je ke?

umi said...

yum yum sedapnya lama dah tak buat muffin cam gini. mintak seketul!

Wanieyra said...

sedapnya...nak rasa seketul boleh ke

cik cek said...

Lamanya kak cek tak memuffinkan diri....gebunya muffin norul...bolehla kak cek nak ngendeng sikit...he he :)

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said...

menarik jer mapin tu...

~Norul Mas Hana ~ said...

Kak Anim,
dah memafin ker? lama giler saya tak jenguk dapur kawan2 nih..huhu

Kak Sheila,
mmg sedap...dah lama la abisnya..sepetang tu je..lain kali kena buat double adunan..

Kak Sam,
saya buat gitu je..gaul je ngan sudip bg dia sebati..

Umi,
lain kali saya buat, saya bg 5 ketul yer..hehhe

Wanieyra,
mmg sedap ni...nak rasa no hal..tp lain kali la..yg ni dah lama finishh..hihi

Kak Cek,
muffin ni mmg naik menggebu...sedappp..alamak..dah abis yg ni..lain kali la yerr..

Kak Naz,
mmg menarik dan menarik2...cubalah.. =)