Sunday, May 15, 2011

Pizza

Alkisahnya mengenangkan anak2 suka makan pizza. Tapi kalau yang beli di kedai tu habis dikorek buang sayur mayur, cili2 segala. Makanya saya pon buat je la sendiri. Toppingnya saya letak apa yang ada di dapur je, sosej dan isi ayam. Roti pizza tu sangat lembut dan sedap. Saya dapat resepi dari sini. Lain kali bolehlah buat yang betul2 Pizza untuk mak dan bapak budaknya. Kali ni nak mencuba resepi doh nya tu dan ternyata boleh dibuat lagi lain kali. Nak kongsi resepi di sini, terima kasih Kak yatie yer…jasamu tetap dikenang..hihi =) memang lembut betul roti pizza tu...serius tak tipu.. =))
 Selepas di bakar...haruuumm baunyer..

Sebelum dibakar..ye ye..mmg tak bulat betul..haha..main taram je..tak sempat nak canai cantik2..

Bahan2 Doh Pizza

·                     2 cwn tepung gandum
·                     1 sk yis kering
·                     1 sb susu pekat
·                     1 sk bread improver
·                     1 sb garam
·                     1 sk minyak zaitun
·                     1 sk shortening
·                     1 cwn air suam
 
Caranye :
1.       Sediakan cwn berisi air suam...campurkan yis + susu dan kacau..biarkan seketika sehingga bancuhan spt susu masam yg kembang...
2.       Sediakan bekas, masukkan tepung,garam ,bread improver dan shorterning...uli bersama 1 cwn bancuhan air suam td..sehingga doh tidak melekat2 di tgn...( ltk sikit minyak zaitun )
3.       Biarkan sehingga doh naik 2 kali ganda dan tutup dgn kain basah/kering....
4.       Kemudian bila doh sudah kembang tumbuk2kan dan uli lg....ulangi step 3 td..dan uli lg...
5.       Setelah itu canaikan doh dan masukkan ke dlm loyang yg sudah di sapu minyak ( spy x melekat)
6.       Kemudian bolehlah diletakkan toppingnya mengikut kesukaan dan dibakar selama 20minit pada 170 darjah.

4 comments:

Naz said...

Assallamualaikum Norul..

Ala..ala..ala... Comel dan jelita jar menghias dada pizza tuh.. Mintak sikit norul heheheee...

Diana @ Melley Mey said...

wah... pizza... sedap tu... anak2 pun suka makan.. tp membuatnya x juga... beli jer.. :)kena ambil angin rajin dulu nie.. hehehe

cik cek said...

Salam Norul...

Wah! ada pizza....cedapnya...:)

~Norul Mas Hana ~ said...

wkmslm kak Naz,
letak yang ada kat dapur je kak..janji anak2 suka..nak ke? dah abis laa..huhu

Diana,
betullah..saya nak buat pulak ni ntah bila..tp teringin..haha

Kak Cek,
mmg sedap..lg sedap kalo toppingnya bermacam2...