Sunday, May 1, 2011

Watermelon Smoothie

Dah lama sangat nak buat smoothie ni.. Mula tu dah frozenkan tembikai dalam freezer, tapi yogurtnya tak ada pulak. Dalam resepi kata 4-5 jam je frozenkan, saya ni dah lebih dari tu, sebab kena ke kedai beli yogurt asli. Kat kedai2 kecik yang dekat2 ngan rumah ni semuanya yogurt berperisa. Balik je dari kedai beli yogurt dan fresh milk terus saya buat eksperimen nih. Wahhh...memang sangat best,walaupon gambar saya tak nampak best... Ada permintaan lagi dari husband nak suruh buat lagi lain kali.. hihi..Resepinya saya dapat dari Myresipi. Terima kasih kak Yani yang berkongsi resepi best ni, dan minta izin nak copy dan paste resepi di sini yer... Dah ramai pon blogger2 lain yang dah cuba smoothie ni nampaknya, memang best kan..
Bahan-bahan ( 4-5 orang )
500g tembikai
200ml susu segar
100ml plain yogurt
3 sudu besar gula
sedikit hirisan tembikai utk hiasan
sedkit chocolate chips utk hiasan
Daun pudina utk hiasan

Cara-cara
Potong dadu tembikai selebih kurang saiz ais kiub dan buang bijinya. Frozen tembikai tadi lebih kurang 4-5 jam.
Masukkan tembikai yg dah difrozen ke dalam mixer/blander. Masukkan juga susu segar,yogurt dan juga gula. Kisar sehingga jadi bentuk smoothie.
Tuangkan ke dalam gelas yg sesuai dan hias dengan hirisan tembikai, chocochips dan juga daun pudina.
(saya letak tembikai je, yang lain2 tak ada)
Sedia utk diminum :)

Sumber: MyResipi

No comments: