Saturday, February 26, 2011

Ayam Mak Kasim



Masakan ayam paling laris di rumah saya.. Kenapa Mak Kasim? Saya pon tak tahu dan tak sempat nak tanya pada tuan punya resepi.hihi.. Alkisahnya, saya merasa ayam ni masa ke open house rumah tea lady di tempat kerja lama di KL dulu, masa bujang. Saya rasa sedapnya ayam ni, terus bertanya resepinya. Anak Mak Pah (tealady) yang masak tu dengan murah hati menuliskan resepi untuk saya..hihi..Apalagi balik memang saya cubalah masak, sampai lah dah berkahwin saya memang ingat dan tak lupa nak buat lauk ni. Alhamdulillah, husband dan anak2 memang suka. Resepinya saya nak berkongsi di sini.

Bahan2:
1/2 ekor ayam dipotong di lumur garam dan kunyit dan digoreng separuh masak
2 biji bawang besar*
2 ulas bawang putih*
1/2 inci halia*
(bahan bertanda * dikisar)
1 sudu cili kering kisar (kalau nak pedas lebihkan)
1 biji bawang besar (dipotong bulat)
2 tangkai daun kari
2 sudu kicap
2 sudu gula
sedikit garam
semangkuk air asam

Cara2:
Panaskan minyak di dalam kuali dan masukkan daun kari sehingga terbit bau, masukkan bahan kisar.
Kemudian masukkan cili kisar dan masak hingga cili betul2 masak.
Masukkan,kicap, gula dan garam serta air asam jawa.
Biarkan mendidih dan masukkan ayam tadi dan masak sehingga kuahnya agak pekat dan masukkan pula bawang yang dipotong bulat tadi.
Apabila bawang sudah agak layu bolehlah diangkat dan dihidang.
Sedap dimakan bersama nasi panas.

3 comments:

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Sedaplah Norul, Kak nak buat ari nilah, pening kepala nak fikir menu. Ayam ni tak masuk kicap sedikit Ke?

~Norul Mas Hana ~ said...

Kak Paty,
dah buat ke?
haah masuk kicap sikit...dlm 2 sudu.. =)

Nor said...

menarik menu ni, boleh cuba nnti.