Sunday, January 30, 2011

Ikan Cencaru Sumbat

Minta maaf awal2..gambar bersememeh..haha..itu kes sumbat terlebih la tu..rugi kelapa nanti..dah la mahal..hihi..semua dah naik harga kan sekarang..nak cerita pasal naik harga barang2 dapur ni leh naik darah..haha..Ikan cencaru memang sangat sesuai dibakar..Nak buat pon senang. Kalau paling ringkas, saya selalu lumur garam sikit pastu balut dengan aluminium foil, pastu bakar je atas dapur..Pastu makan dengan sambal atau air asam. Tapi kali ni kelapa parut ada, try menyumbat la pulak..Cari resepi kat Google, pastu keluar resepi kat SINI. Terima kasih tuan tanah... hihi..

Bahan2:
* 2 Ikan Cencaru sederhana besar

* 3/4 cawan Kelapa parut @ 1/2 cawan desiccated coconut (dicampur dgn air panas,kacau dan panaskan sekejab dlm microwave) 
* Bawang merah 2-3 ulas ditumbuk lumat 
* Halia (suku inci) ditumbuk lumat 
* Kunyit 1/2 inci 
* Sebtg serai yg dipotong nipis 
* Cili boh/ Cili Giling
* garam,gula

* cili merah dipotong kecil (pilihan) 


Cara2:
1. Ikan dibersihkan dan dibelah belakang 
2. Bawang kecil, halia,kunyit,serai dan cili ditumbuk bersama 
3. Campurkan dan gaul rata bahan yg ditumbuk dgn kelapa dan cili merah yg dipotong dan masukkan garam serta gula secukup rasa. 
4. Masukkan bahan yg ditumbuk tadi di belahan belakang dan depan serta lumurkan ikan dgn sedikit garam shj. 
5. Bakar ikan sehingga masak.  


17 comments:

Nieza said...

sedap ni...my fav ni...kalau dapat ikan ni suka ratah gitu jer...hehe

~Norul Mas Hana ~ said...

mmg..kalo dah ngadap, selagi tak abis tak boleh berenti =)

Kak Rosaliza said...

assalam norul..akk pun suka ikan cencaru sumbat..

~Norul Mas Hana ~ said...

Wkmslm kak rosaliza...geng lah kita =)

suri solehah said...

salam norul..sedap tu ikan cencaru..nanti nak kena cari tu..pasal harga barang naik..pening deh

~Norul Mas Hana ~ said...

wkmslm suri solehah...
cari jgn tak cari...mmg best..
mslh negara tu, barang naik..hihi

deeTha H said...

salam kunjung balas,
salam kenal dari seberang :D

~Norul Mas Hana ~ said...

wkmslm deeTha... thanks sudi singgah =)

anymz said...

assalam norul
waaah,ada ikan sumbat2 kat sini.akak memang suka ikan jaket nih,selalu ratah2 je.sedap kan?..bagi sikit makan dgn tomyam akak tu..pergghh...

Kak Sam said...

Assalamualaikum...
Alamak lambat sampai le hari ni. Tapau kan akak tiga3 menu ni boleh?

~Norul Mas Hana ~ said...

wkmslm kak anim n kak sam..
kak anim, akak nak berapa ekor? hihi..barter ngan tomyam akak tu la..wahh..menyandar la lepas mkn..hihi

kak sam, boleh3x..bg address nak gi delivery..hehe

hana said...

ya salammmmmm.... lapa terus dbuatnyer.... nak g mancing dulu...

~Norul Mas Hana ~ said...

hana..gi pasar je senang.hihi.. =)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kunjungan balas..makasih ziarah blog k.atie yer...akak follow & link gak...sedap2 menu kt sini!!

Bee said...

salam norul, kalau kat hostel dulu panngil ikan jaket...:) sumbat cam nih mmg sedap sangat...

Sue @ Nenie said...

Salam Norul...
Best ni cengcaru sumbat pekena ngan nasi panas

~Norul Mas Hana ~ said...

k.atie,
thanks sudi singgah.. =)

Bee,
haah, betul tu..menu kat asrama, ikan jaket lemas..huhu

Sue @ Nenie,
Mmg best..tak pandang kiri kanan dahh..hehe