Friday, January 28, 2011

Pajeri Nenas

Salam petang Jumaat.. Pajeri nenas ni kalau makan dengan ikan goreng je pon dah ngam sangat. Kena lak dengan nasi panas, berpeluh. Hehe..Resepi yang saya biasa buat macam kat bawah. Maaf gambar tak cantik..huhu

Bahan2:
Sebiji nenas dipotong
1 inci halia*
5 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1 sudu besar udang kering*
(bahan bertanda * ditumbuk)
1 batang kulit kayu manis
6 sudu besar rempah kari (dibancuh dengan sedikit air)
2 sudu besar kerisik
2 cawan santan
2 sudu besar gula merah (saya guna gula melaka)
garam secukup rasa

Cara2:
Panaskan minyak masak di dalam periuk. Tumiskan bahan2 yang ditumbuk bersama kulit kayu manis dan rempah kari yang telah dibancuh dengan sedikit air tadi.
Apabila nampak agak garing, masukkan kerisik dan nenas.
Kacau supaya rempah tak melekat di dasar periuk. Air nenas akan keluar masa ni.
Apabila air nenas agak kering, masukkan santan, garam dan gula merah.
Masak sehingga kuah pekat dan naik minyak. Bolehlah diangkat.

*Nenas diganti dengan terung pon boleh =)

17 comments:

HaSue said...

ni kalo lawan ngan ikan masin mmg mabelesss..x hengat nk mkn tuh..hihi

Nieza said...

sedap ni...memang my fav ni..:)

~Norul Mas Hana ~ said...

hasue..betul2..wah, menambah la makan nasi..hihi
Niza, fav saya jugak.. =)

Kak Sam said...

Assalamualaikum...
Nasi panas + pajeri + ikan goreng = teeetttttt (jawab sendiri ye)

~Norul Mas Hana ~ said...

wkmslm kak sam,
kekekek faham2 je la yer.. =)

NoorMasri said...

salam Norul....ish sedap nya pajeri makan dgn nasi panas2 pastu ada ikan kering goreng...perghhhh

~Norul Mas Hana ~ said...

Wkmslm kak..mmg terbukti dah tu...hihi

Anonymous said...

salam norul..singgah sini mlm2 intai resipi

kzai said...

salam norul..singgah sini mlm2 intai resipi

Ezadlieza said...

akak..saya suker benor pajeri nenas nih...sedap betul klau dgn nasi panas..ikan goreng...ulam cili api..uishhh...cair dah air liur nih...nak kena buat juga nih..lama tul tak buat...

~Norul Mas Hana ~ said...

wkmslm..
kak zai, sila la..jgn malu2..hihi..thanks sudi singgah
Ezadlieza,
mmg best...apa lg..confirm kena buat.. =) salam kenal

Ezadlieza said...

aishhhh...akak tgk byk juga menu kat sini...mmg rajin betul norul yer...

~Norul Mas Hana ~ said...

Kak Ezadlieza, saya masak biasa2 je..suka cuba2 jgk.. =)

cikmanggis said...

salam Norul..lawan dgn apa saja mesti menang ni hehe.Jika dgn ikan masin lagi menang.makan nasi bertambah tambah ni:)

~Norul Mas Hana ~ said...

wkmslm kak CM..btul tu, mesti menang punyer..hehe..tak elok utk org on diet..haha

Yan said...

Salam kenal,

hubby akka suk asangat paceri ni. Nak bodek dia, masak je ni..hee

~Norul Mas Hana ~ said...

Salam kenal jgk kak Yan,
wahh senang lah gini..dah tau ubatnyer..hehe