Wednesday, January 26, 2011

Kek Kukus Susu


Salam Rabu yang dingin.. Pagi tadi lepas sarapan sebelum start masak untuk lunch buat kek kukus susu ni. Dah lama ternampak resepi kat myresepi dan baru hari ni dapat buat. Caranya pon senang dan bahan2 pon tak banyak sangat.Saya cuma buat separuh adunan dari resepi di bawah, makan untuk 4 orang saja. =) sedap, lembut dan gebu. Anak2 suka..

Bahan-bahan ( 1 keluarga )

250 g butter
1 cawan gula halus
6 biji telur ayam
1 sudu teh esen vanilla
3 cawan tepung naik sendiri
1 cawan susu pekat
1/2 cawan air


Cara2:
Pukul butter dgn gula hingga kembang
Masuk kan telur sebiji demi sebiji dan esen vanilla
Masuk kan tepung naik sendiri dan susu pekat yang di bancuh dengan 1/2 cawan air.
Masuk kan aduanan dalam loyang bulat yang sudah di geles dengan sedikit butter dan tepung
Kukus selama 30 minit atau sehingga masak. Untuk mengelak kan permukaan kek berlekuk @ tidak rata, balut penutup pengukus dgn kain.
Sejukkan sebentar dan sedia di hidang.

Sumber: Myresepi

13 comments:

Sheila Shafea said...

salam sdp tu negok keke kukus susu tu ..resepi pun npk mudah...ada lagi ke nak rasa sikit

~Norul Mas Hana ~ said...

wkmslm...hai sheila..mmg mudah je nak buat..ada lagi 2potong ni...meh la...hehe

Bee said...

salam norul, belum pernah cuba kek kukus susu nih..:)

~Norul Mas Hana ~ said...

wkmslm bee... try la..saya buat resepi yg senang2 je...hihi

Kak Rose said...

nampak soooo yummy kek kukus susu ni... leh try nih.

mokwonik said...

eeeiii mesti salin ini resepi!!! dapur kecil yg berpotensi utk menjadi lebih besar!! keep on cooking yeah!!

~Norul Mas Hana ~ said...

Kak Rose, try jgn tak try..hihi
mokwonik, salin jgn tak salin..insyaallah..dgn rujukan sifu2 yg ramai termasuk mokwonik =)
Terima kasih singgah blog...

Ayu Safieza said...

Norul....Hi...thanks join kak ayu..) err....kek kukus susu? Yummy bunyi....:) Nice blog and gambar kat sini terang cantik2.....dr Pahang kat mane yer?

Kak Ayu....ayah org lipis...jumpa mak org ganu...now kami duk dungun..:) nanti singgah lah Dungun yer....boleh jumpa2...:)

~Norul Mas Hana ~ said...

Hai kak ayu..kek kukus susu ni senang je..saya buat semua yg senang2 je..hihi..baru belajar.. =)
Saya org pahang (Triang) kawen ngan org Tganu, tu yg dok Kuala Tganu skrg ni..ohh, akak Dungun katne ek?anyway, nice knowing u... thanks sudi singgah..gambar pakai camera biasa je kak.. =)

Rabiatun Adawyah said...

Salam Norul..belum pernah rasa kek ni..nampak sedap ler.

~Norul Mas Hana ~ said...

wkmslm...try la...senang je nih..hehe

aunt T said...

rupa cam apam kan norul,nnt nak cuba try la

~Norul Mas Hana ~ said...

Aunt T..try la..best..anak2 suka..mak pak pon sama jgk..hehe