Thursday, January 27, 2011

Kerabu Taugeh



Kerabu taugeh ni dah lama buat, ada simpan gambar. Sekarang baru nak letak kat dalam blog ni..Resepi dapat dari Myresepi. Sedap dan mudah disediakan. 

Bahan-bahan ( 4 orang )

Sebungkus taugeh (dlm 50sen kalau kat msia)
3 ulas bawang merah (dihiris)
7 biji cili padi (dihiris)
Seinci belacan (dibakar)
Sedikit udang kering (rendam dulu)
1 sudu teh lada hitam biji
2 sudu makan air perahan lemon/limau
1 sudu makan kerisik
Garam & gula secukup rasa



Cara-cara
Taugeh/pucuk paku hendaklah dicelur terlebih dahulu. Jgn lama sgt, nanti lembik pulak.
Kemudian toskan airnya. Ketepikan dulu.Hiris halus bawang merah & cili padi.
Tumbuk udang kering, belacan, lada hitam dan kalau nak pedas tambah sedikit cili padi.
Tumbuk sampai lumat.
Masukkan bahan2 yg telah ditumbuk tadi ke dalam taugeh/pucuk paku. Gaul rata.
Masukkan kerisik. Gaul rata lagi, jgn biarkan kerisik berketul.
Akhir sekali masukkan air perahan lemon/limau, garam & gula. Sedia untuk dimakan dgn nasi panas.
Sumber : Myresipi

    13 comments:

    Nieza said...

    wah sedap ni...saya peminat kerabu ni...kalau bubuh kerang ni lagi sedap..memang menambah nasi la kalau mkn..hehe

    ~Norul Mas Hana ~ said...

    betul tu...tambah kerang lg umpphh..waa idea bernas tu..hihi

    Kak Sam said...

    Assalamualaikum...
    Kat umah saya ada nasi panas, nak kerabu sket boleh.

    Ayu said...

    salam norul,
    thanks sudi keblog akak..macam2 kat sini..exchange link blog norul ya

    ~Norul Mas Hana ~ said...

    wkmslm..
    kak sam..boleh punyer..order je..hihi
    Kak Ayu..thanks jgk sudi singgah blog saya...salam perkenalan.. =)

    ::Azura Rahman:: said...

    salam perkenalan... sedapnyer nmpk kerabu taugeh tu..

    ~Norul Mas Hana ~ said...

    Salam kenal kak zura..sbnrnya dah pnah kenal kak zura, DCL kalo tak silap..hihi..kak zura buat mesti lg best..hihi..letak perut lak..wahh

    Siti Mariam Hussain Zaki said...

    malam tadi tgk siaran 703 chef wan buat kerabu taugeh nih,dh terluir dah...pagi nih 2 kali terliur tgk dekat rumah akak..ishhh,nak kena buat jugak nih..

    ~Norul Mas Hana ~ said...

    Mariam..confirm kena buat ni..heheh..senang je, try la..leh mkn puas2.. =)

    Yani said...

    salam kenal-kenal... comey anak dara pakai tudung kat sebelah tu.. cekci pulak bajunya... hihi

    ~Norul Mas Hana ~ said...

    salam kenal jgk yani...umminyer main belasah je bg pakai baju..haha..thanks sudi singgah =)

    Nur Ede said...

    Salam Norul..
    Thanks yer norul sudi singgah umah akak... akak follow norul juga..

    ~Norul Mas Hana ~ said...

    wkmslm kak ede.. thanks jugak singgah sini...salam perkenalan =)