Friday, April 15, 2011

Bubur Sum Sum

Salam petang Jumaat yang penuh berkat. Kali ni saya nak jamu bubur sum sum...Resepi dapat dari myResipi.Saya copy paste kat sini..Sorrylah gambar tak cantik...bersememeh jer..huhu...janji sedap..

Bahan2
1 cawan tepung beras
3 cawan santan
secubit garam
untuk air gula:
2 buku gula melaka
1 sudu besar gula merah (untuk nampak warna air gula pekat sedikit)
2 sudu besar gula pasir
air secukupnya (bergantung kepada kepekatan air gula)
3 helai daun pandan. (untuk mewangikan air gula)


Cara-cara
Masukkan tepung beras, secubit garam n santan kedalam periuk.
Kacau perlahan2, menggunakan api yg kecil. Kacau sehingga ligat @ pekat.
Bila da ligat, masukkan kedalam loyang. Sejukkan.
Untuk air gula, campurkan kesemua bahan n biar mendidih @ sehingga gula melaka n gula merah larut.
Setelah siap,tapiskan air gula tersebut.
Sedia untuk dimakan.

Sumber: myresipi

20 comments:

norlie said...

lawanya som som tu,nak rasa skit..

~Norul Mas Hana ~ said...

Kak Norlie,
meh la..buat minum petang.. =)

AZLITA AZIZ said...

alo...alo... comelnyer warna pink.. lama dah tak buat sum sum.. adoi terasa2 dah kat anak tekak ni...

~Norul Mas Hana ~ said...

ehh kak ita...malu saya..haha..lupa nak cerita,saya letak kaler pink, sbb anak saya suka kaler pink..haha..nak goda dia la tu..kalau kak ita buat mesti lg cantik punyalah...hihi

Along Maklong said...

lain dari yang lain..
nampak unik.. boleh tiru ni..

chikadakbiru said...

sedapnye..tak pernah lagi rase som som nih...susah nk dpt org jual..terpaksa gak la buatt

~Norul Mas Hana ~ said...

Maklong,
silakan...hihi..

CB,
biasa bulan puasa ada la org jual ni..tp boleh je buat sndiri..senang je ni.. =)don worry hihi

Nieza said...

uishhh cantiknya pink colour lagi bak mai sikit nk rasa ni...hehe

~Norul Mas Hana ~ said...

Kak Nieza,
kita tukar ngan puding roti keladi nak?? hihi

dZana said...

aslmkum norul.. sedapnya bubur somsom.. lama tul tak mkn..

Kjee said...

pertama kali tengok bubur som som kaler pink. famili kjee tak pernaha makan lagi sebab kjee tak pernah buat selepas kahwin. lama dah tu. tengok yg awak buat ni, mengingatkan kjee zaman anak dara dulu. mesti nak buat ni.
oh ya sudi2kanlah amik ole2 dari Dapur Kjee. thnx.

~Norul Mas Hana ~ said...

Kak dZana,
saya pon lama dah tak makan..kena buatla br dpt makan..hihi

Kak Jee,
letak pewarna merah je skit..saje nak nampak lain.. =) wahh...kira nostalgia la jgk kuih ni yer, kena buat nih..hihi..Thanks Kak Jee utk ole2 tu.. =) dan sudi singgah sini..

Kak Sam said...

lama dah tak makan sum sum ni.

~Norul Mas Hana ~ said...

Kak Sam,
meh saya bg semangkuk.. =)

Naz said...

Amboi...cantiknya kaler som som ni.. Pink lagi...

norlie said...

nurul..akak mencelah sikit.. nama buah cam jamu tu ENGLISH GROUD... nama omputih masak melayu huhuhu..

~Norul Mas Hana ~ said...

Naz,
saje tukar kaler..bg berseri sikit..hihi

Kak Norlie,
ooo yeke? thanks akak bgtau saya..lpas ni saya tau lah nak pggl pe buah tu..hihi

anymz said...

norul,spesel nya som2 kaler pink nih..buat anak dara akak terliur..hehe

hana said...

salam rindu norul... haiihhh td aku nyinggah umah del ader som som kuah doyan..yg nih som som kaler pink pulak.. haiyyaakkkk udah terliur berbakul2 nih norul oiiii...

~Norul Mas Hana ~ said...

Kak Anim,
mmg spesel utk anak2 mara nih... =)

kak hana,
salam rindu jugakk..hihi..ramai plak yg buat bubur sum sum ni ehh..pe lagi,kak hana buatlah..pejam sebelah mata je kak hana buat nih..hihi =)