Monday, April 11, 2011

8 Makanan untuk kulit kekal cantik

Masa bw dan surfing tadi,terjumpa artikel ni...nak kongsi dengan semua...meh baca meh...
Selalu berangan-angan memiliki kulit halus selembut kulit bayi? Sedar tak ada beberapa jenis makanan di sekeliling kita yang bermanfaat untuk tujuan kecantikan?. Di sini ada 8 jenis makanan yang yang sesuai bagi individu yang sering mengangankan kulit yang cantik dan sihat.
1. Timun




Masalah kulit wajah yang kasar sering menimbulkan resah terutama bagi individu yang semakin berusia. Timun boleh bantu atasi masalah ini dengan menjadikannya sebagai masker. Parut di bahagian hujung timun dan gaul dengan tepung jagung serta sedikit air. Kemudian, sapukan  pada keseluruhan muka sebelum tidur dan cuci pada keesokan hari. Timun juga boleh dimakan sebagi ulam atau dimasukkan ke dalam pelbagai jenis masakan.
Cuba ini: Acar timun
2. Tomato
 
Tomato mengandungi lycopene yang tinggi yang membuat wajah menjadi merah berseri disekitar pipi. Kulit juga menjadi licin dan halus seperti kulit buah tomato. Tomato juga boleh menjadi bahan anti penuaan yang membuatkan kulit menjadi lebih muda.
3. Bayam

Bayam mengandung protein, lemak, karbohidrat, kalium, zat besi, amarantin, rutin, purin, dan vitamin (A, B, dan C). Makan bayam setiap hari boleh mengurangkan risiko kulit menjadi berkerut dan berkedut walaupun usia semakin bertambah.
Cuba ini: Bayam goreng kicap
 4. Badam




Mereka yang gemar makan badam akan memiliki kulit yang lebih sihat berbanding mereka yang tidak mengambilnya langsung. Ini kerana badam kaya dengan vitamin E yang berfungsi sebagai anti oksida agar kulit menjadi lebih kuat dan sihat khususnya ketika berada di bawah sinar mentari.
Cuba ini: Nasi Bukhari
5. Lobak Merah

Biasanya kita mendengar bahawa lobak merah baik untuk menyegarkan mata. Tetapi tahu tak bahawa lobak merah yang kaya dengan vitamin A ini juga membantu meransang sel kulit agar menjadi lebih baik dan menghalang sel-sel kanser.
Cuba ini: Baby lobak goreng
6. Dark chocolate



Coklat bukan sahaja boleh membuatkan kita berasa gembira malah boleh membantu tekstur dan kekenyalan kulit menjadi lebih tegang. Mulai sekarang, abaikan tanggapan bahawa coklat menggemukkan dan berjerawat kerana coklat sebenarnya mempunyai pelbagai khasiat yang tinggi.
7. Teh Hijau
Teh hijau adalah sejenis teh yang dibuat dari daun Camelia senensi yang mengalami oksidasi minimal sepanjang proses pembuatannya. Teh hijau yang berasal dari China, dan dikaitkan dengan kebudayaan Timur ini boleh menghasilkan kesan yang hebat pada kulit. Selain bagus untuk kesihatan, ia juga membantu kulit menjadi lebih halus.
8. Ubi manis
Ubi kaya dengan vitamin C, ia bukan sahaja membantu menghaluskan kulit, bahkan menghindarkan kulit dari kerutan. Vitamin C yang terkandung di dalamnya merupakan salah satu bahan penting untuk membentuk kolagen yang amat baik untuk kelunturan dan keanjalan kulit.
Sumber: trymasak

9 comments:

Zuwairi Aiman said...

Salam kunjungan.. singgah la ke blog saya ;)

Unknown said...

wahh bagus info ni norul...tq sharing..:)

~Norul Mas Hana ~ said...
This comment has been removed by the author.
~Norul Mas Hana ~ said...

zuwairi,
wkmslm...thanks sudi singgah sini =)

Kak Nieza,
welcome..no prob coz sharing is caring!! =)

April 11, 2011 4:38 PM

Eliza said...

Norul, bab coklat tu mmg feveret no. 1. akak. Thanks for sharing info..

Unknown said...

norul, tq sudi wish tadi...harap sudi simpan poskad tu buat kenangan yer:)

~Norul Mas Hana ~ said...

Kak Eliza,
berita baik utk penggemar coklat mcm akak...hihi =) ada alasan kukuh nak mkn coklat...

Kak Nieza,
ok...terima kasih kak nieza =)

Sheila Shafeareen said...

Salam ..wah bagus le sharing petua2 camni mmg bermafaat betul nnt nak try juga lee

~Norul Mas Hana ~ said...

wkmslm kak sheila,
ye la kak...apa yg patut dikongsi baik dihebahkan, ye tak...saya pon nak try jugak..hehe